17 серпня 2017 р.

Інтерв'ю: Євген Берд про каліграфію, професію, готику та її можливості

Євген Берд – випускник базового та інших курсів студії «Арт і Я»каліграф з більш ніж трирічним стажем вивчення букв. Cпеціалізується на класичних шрифтах плоским пером, займається комерційним дизайном каліграфічних логотипів, леттерингу і викладанням. Друкувався на сторінках відомої книги Typism. Має власну лінію інструментів та чорнил для каліграфів «Zenholders», брав участь у виставках «Жива каліграфія» та «Живий шрифт» (приурочених до Книжкового Арсеналу 2016 та 2017).

А з 20 серпня – ще й куратор майстер-класу «Знайомство з готикою. Фрактура». З цієї нагоди публікуємо інтерв'ю з Євгеном.



1. Буквально пару слів про себе. Чим ти зараз займаєшся, де працюєш / вчишся?

Мене звуть Євген Берд, вдень я – приватний підприємець, а ночами пишу букви і роблю інструменти для каліграфії. Займаюся цим більше трьох років, але так і не вирішив на чому конкретно зупинитися – каліграфії, летерингу, дизайні або викладанні, тому займаюся всім потроху та завжди ставлю нові цілі. 

Зазвичай, люди обирають один напрямок діяльності і у ньому вдосконалюються, але мені кожного дня хочеться чогось іншого, нового. Тому, нещодавно почав робити інструменти і чорнило для каліграфії. Я хочу створити можливість купувати якісний інструмент в нашій країні, а не тільки закордоном. А також вірю, що доступ до недорогих і якісних інструментів допоможе розвивати каліграфію в Україні.

Євген має власну лінію інструментів та чорнил для каліграфів «Zenholders»

2. З чого почалася твоя любов до каліграфії, як і чому вирішив, що хочеш займатися каліграфією?

Каліграфія – кінець довгого шляху від дизайну, типографіки, летерингу і навіть колекціонування. Мене завжди цікавив дизайн оточуючих речей, в тому числі літер. 

Проте, спочатку я пов'язував зацікавленість з типографікою, яка вимагає мати хоча б базові знання з архітектури та мистецтва, знати закони ритмів та композицію. Тому мої перші спроби реалізувати ту ідеальну картинку, яку я мав у своїх думах, були не зовсім вдалі. 

Але я продовжував практикуватися і використовував різні інструменти. І випадково знайшов у себе вдома стару ручку з пером. У неї було золоте гнучке перо, а нині гнучке перо – нечувана рідкість. Так я почав збирати ручки і намагався ними писати. 

І для мене письмо справжнім пером – величезне задоволення і щось на зразок медитації. Всі ці дрібниці склалися докупи і привели мене до вивчення літер, летерінгу та каліграфії.

3. Продовж речення. Для мене каліграфія – не просто... , це...
Для мене каліграфія – не просто хобі, це можливість кожен день робити щось нове.




4. Ти – випускник базового курсу школи «Арт і Я». Як змінилася твоя професія / рід діяльності після його проходження?

На курсах я познайомився з багатьма хорошими людьми і побачив, як пишуть справжні майстри, але, мабуть, на той час я не був готовий – кількість необхідних годин для досягнення відчутних результатів лякала і в мене не було відчуття, що каліграфія це те, чому я готовий присвятити життя.

На мій погляд, найголовніше в курсах – не конкретні знання і навички, які ти отримуєш під час занять, а розуміння куди рухатися далі. До того ж, у порівнянні з іншими роботами, можна зрозуміти, що ти, можливо, робиш щось неправильно або що твої проблеми зовсім не унікальні.


Робота Євгена на сторінках відомої книги Typism

5. 20 серпня в школі «Арт і Я» в тебе перший майстер-клас з готики. Як ти прийшов до викладання та майстер-класів, що тебе до цього підштовхнуло?

Напевно, це якийсь природний процес, хоча я і довго не наважувався. 
Зараз дуже багато людей, які самі нічого не вміючи намагаються вчити інших. Це погано, від цього страждають як школи, так і учні. Тому я дуже довго відмовлявся, коли пропонували, так як вважав, що ще не готовий. Але з цього року вже потроху почав проводити заняття і зрозумів, що пора.

Людей часто лякає обсяг інформації і складність пошуку відправної точки, коли незрозуміло, з якого боку підійти до проблеми. Але ж каліграфія це не тільки практика, це ще й пошук джерел, історичних документів, порівняння текстів різних епох та інших каліграфів. У це потрібно занурюватися кожен день в спробах знайти щось нове. Ось цей вічний пошук і рухає мене вперед – завжди буде щось, чого ти ще не знаєш. Я б хотів поділитися цим з іншими, не тільки знаннями, а й просто любов'ю до букв.

6. Чому саме готика? Чим вона тебе приваблює?

Як не дивно, але готика дуже пластична і сучасна. Багато рукописних шрифтів втратили свою актуальність або не витримують сучасних вимог типографіки і візуального оформлення, але фрактур використовували більше 500 років і можна сказати, що цей стиль письма еволюціонував.

Сьогодні це, напевно, найпопулярніший шрифт для плоского пера, і причин тому відразу кілька: по-перше, він дуже простий в освоєнні щодо деяких інших шрифтів; по-друге, сам фрактур вельми вільний за формою, в ньому немає традиційної строгості і замкнутості, тому його можна підлаштовувати під себе у багатьох аспектах. Ну і звичайно ж, він просто дуже круто виглядає :)




7. Готика – доволі специфічний стиль письма. Як цю класику може використати сучасний каліграф чи дизайнер?

Все впирається виключно в фантазію дизайнера і сміливість клієнта. Одним з найбільш частих запитів у мене є татуювання. Є відомі каліграфи (наприклад, Theosone), які займаються виключно цим. Але взагалі, це все стереотипи. Використовувати готику можна в будь-якому місці, де є букви або зображення: принти на футболки, логотипи, розпис людей, стін і машин, плакати, брендинг.

Якщо ж говорити про загальну користь, то будь-якому дизайнерові корисна каліграфія. Вона розвиває відчуття балансу і світлості тексту, розуміння композиції і будови графем, а все це – основи типографіки, яку ми використовуємо щодня. Письмо пером дає можливість зрозуміти, чому наші сьогоднішні літери виглядають саме так, а не інакше. Ну а для тих з нас, хто малює руками, каліграфія дає твердість лінії і вчить правильно тримати інструмент.

8. Роботами яких каліграфів, що створюють готику, ти надихаєшся?

З класиків не можна не згадати Германа Цапфа і Рудольфа Коха – великих каліграфів і друкарів минулого століття. Акаунтів в Інстаграм у них, на жаль, немає.

З наших сучасників: Джон Стівенс (Instagram), Деніс Браун (Instagram), Кевін Вільямс (Instagram),  Джек Рейніс (Instagram), Frak (Instagram) і, звичайно ж, Theos (Instagram




9. Декілька порад для тих, хто серйозно вирішив опанувати готику.

Спробувати! Дістати перо або навіть ручку (зараз є спеціальні ручки для каліграфії, якщо не маєте можливості писати пером та чорнилом) і спробувати писати будь що. А ще краще – знайдіть в інтернеті книги (або справжні стародавні манускрипти, вони усі безкоштовні) і повторюйте, пишіть, намагайтеся до тих пір, поки не почне виходити.

Відчуйте інструмент, як він лежить в руці і чи подобається вам їм писати. Якщо так, то можу привітати, це вже великий і важливий крок!

Згодом, раджу знайти когось, хто міг би вас направляти. Каліграфія – серйозне заняття, і займаючись неправильно можна нанести більше шкоди, ніж отримати користі.

Якщо неправильно тримати ручку або сидіти, може з’явитися біль в руках, якщо неправильно завчити форми, то потім текст наполегливо буде виходити кривим і доведеться довго виправляти свої помилки.

Але перш за все треба розуміти, що навчання займає не день і не два, це праця, яка окупається в залежності від того, наскільки ви стараєтеся і вкладаєте себе. Головне – ваша цілеспрямованість і наполегливість, а як робити правильно – я вам з радістю покажу, приходьте :)




10. Чи бачиш ти своє майбутнє в каліграфії і, якщо так, то які у тебе плани в розвитку?

Звичайно! Не знаю де саме, але мені тут подобається – у нас чудове ком'юніті, всі один одного поважають і люблять. Мені здається, рукописний текст в будь-якому вигляді: принт на футболку, логотип або весільне запрошення, завжди будуть цінуватися.

Люди давно вже не пишуть руками і нудьгують по всьому «справжньому». Через це у нас стало так багато всього «домашнього», зробленого своїми руками. Літери – не виняток, вони живі, справжні, і людям цього не вистачає в світі однакових нудних написів.

Планів завжди мільйон – хочеться ділитися знаннями та обмінюватися досвідом, робити речі, за які буде не соромно; розвивати особисті навички і каліграфію в цілому. Якщо ми говоримо про «зараз», то я б хотів зробити свою лінію речей з принтами - футболки, чашки, якісь подарунки, листівки. Також у нас з творчими друзями є плани відкрити свою дизайн студію, і мені здається каліграфія та леттеринг були б непоганим і нестандартним доповненням цієї ідеї.




Немає коментарів:

Дописати коментар